„Akceptacja, tolerancja, stop przemocy" - Światowy Dzień Świadomości Autyzmu w szkole, 2 kwietnia 2016 r.

„Akceptacja, tolerancja, stop przemocy" to hasło przewodnie szkolnego apelu, który w przeddzień Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, odbył się w Szkole Podstawowej nr 3 w Chojnicach.

Uczniowie oraz grono pedagogiczne chojnickiej „Trójki" na znak solidarności z osobami dotkniętymi autyzmem oraz ich rodzinami ubrali się tego dnia w kolorze niebieskim. Dyrektor Szkoły Karol Kołyszko od kilku słów na temat tolerancji rozpoczął szkolny apel. Często w gonitwie dnia codziennego zapominamy o potrzebach ludzi, znajdujących się wokół nas. Zauważamy tylko to, co dotyczy nas samych. Śmiejemy się z innych, oceniamy, krytykujemy, często zapominając o tym, że to rani i krzywdzi innych. Uczniowie z koła teatralnego Maskarada przedstawili krótką inscenizację dotyczącą akceptacji i tolerancji każdego człowieka. Każdy z nas jest równie ważny i pomimo wielu różnic, łączy nas tak naprawdę jeszcze więcej. O tym, że wszyscy są równi zaśpiewali uczniowie klas integracyjnych, wykonując piosenkę „Wszystkie dzieci nasze są", a szkolny chór przypomniał, że przecież mamy te same marzenia, te same pragnienia.

Podczas apelu przedstawiono krótkie filmy przedstawiające wzory zachowań wobec potrzebujących, a także filmik konkursowy promujący zasady, akceptacji, tolerancji i integracji. Autorką filmu jest Katarzyna Liśniewska. Rozstrzygnięty został konkurs literacki „Integracja zaczyna się w sercu człowieka". Autorzy wierszy Julia Windorpska oraz Jan Kosecki zostali nagrodzenia pamiątkowymi upominkami. Drobne nagrody wpadły również w ręce twórców plakatów konkursu plastycznego „Bliżej siebie": Ula Szczepańska, Kasia Liśniewska, Wiktoria Woroniecka, Żaklin i Angelika Drybczyńskie, Helena Kornowska, Natalia Szóstak i Agata Porożyńska. Plakaty stworzone przez uczniów stanowiły dekorację szkolnego apelu. Wszyscy uczniowie założyli tego dnia na bluzki również papierowe loga „Stop przemocy", stworzone przez Agatę Warsińską, Sebastiana Homę oraz Mariannę Brunkę. Apel zakończyła klasa IV c wykonując piosenkę „Żyjmy razem".

Apel przygotowała pani Agnieszka Szynalewska oraz pani Katarzyna Szczepańska.

Relacja portalu Chojnice.com

EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI `2015 W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3 W CHOJNICACH 19 - 23 PAŹDZIERNIKA 2015

Zadania zrealizowane na zajęciach lekcyjnych, świetlicowych, wychowania fizycznego, terapiach pedagogicznych, zajęciach z psychologiem, pedagogami

  • Konkurs głoskowania dla uczniów klas III
  • „Skacz, rywalizuj, biegaj, dysleksji się nie daj!" - Turniej sportowy dla klas integracyjnych i grup terapeutycznych
  • Gra terenowa Erzetonów dla drużyn z kl. IV - VI powiązana z utrwalanie m zasad ortograficznych
  • Przygotowanie autorskiego baneru zewnętrznego promującego ETŚD, umieszczenie go na elewacji szkoły od strony głównej ulicy; zawieszenie baneru promującego ETŚD w holu szkoły.
  • Konkurs wykonywania własnych słowników ortograficznych - kl. IV - VI
  • Szkolny Konkurs z Języka Angielskiego w Europejskim Tygodniu Świadomości Dysleksji - dla uczniów z dysleksją (klasy IV)
  • Zabawy z chustą Klanza, klasy I, IV
  • Papierowe zwierzaki - origami
  • Konkurs pięknego czytania tekstów w j. angielskim dla kl. IV i V
  • Gra planszowa Eko - Zgadula w holu szkoły
  • Grupowe tworzenie wyrazów na podstawie ćwiczeń słuchowych „Głoskotwórca"
  • Piosenki śpiewane w ruchu - prezentacja popularnych pląsów do repertuaru pieśni religijnych
  • Plastyczne inspiracje na temat wysłuchanych fragmentów lektur z audiobooków
  • Czytanie bajek, baśni - konkurs dla grup przedszkolnych ze znajomości treści popularnych baśni
  • Rozwiązywanie łamigłówek matematycznych w klasach IV i V
  • Gry matematyczno - logiczne, kl. V
  • Wszechświat znany i przez nas poznany - zajęcia przyrodnicze z wykorzystaniem wykonanych przez uczniów kl. VI modeli Układu Słonecznego
  • Ćwiczenia słuchowe oraz dźwiękowe, zabawy doskonalące koordynację ciała
  • Zabawy polisensoryczne, koordynująco - wzrokowe w Sali Integracji Sensorycznej
  • Zajęcia plastyczne z jesiennych liści inspirowane tekstami o jesieni
  • „Czy Andersen lubił szpinak?" zajęcia przybliżające sylwetkę H.Ch Andersena realizowane na godzinach wychowawczych w klasach IV -VI
  • Kolorowanki ortograficzne na zajęciach terapeutycznych
  • Dźwięki wyczarowane gestem - zabawy ruchowe
  • Bajki terapeutyczne „Ortograffiti z Bratkiem" - zajęcia dla klas młodszych z wykorzystaniem słuchowisk oraz tekstów czytanych na żywo
  • Zajęcia ruchowe z zumbą w klasie II (terapeutycznej)
  • Przerwa z tańcem w tle - zajęcia rytmiczne organizowane przez nauczyciela wychowania fizycznego w czasie długich przerw w wybranym dniu tygodnia (piątek)
  • Piłki EDUBAL w akcji - zajęcia ruchowe z wykorzystaniem piłek edukacyjnych edubal w klasach nauczania zintegrowanego

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji jest zawsze wielkim świętem w naszej szkole. Poprzedza go zawsze kampania informacyjna wśród uczniów podkreślająca jego przesłanie, a dla wszystkich grup wiekowych uczniów organizowane są zajęcia, konkursy, zabawy. Cała społeczność uczniowska korzysta z bogatej oferty zajęć skierowanych nie tylko do dzieci z dysleksją, które tworzą ok. 1/3 ogółu uczniów uczęszczających do szkoły. To bardzo ważny tydzień w życiu szkoły. Razem aktywnie korzystamy z propozycji edukacyjnych zabaw, zajęć. Jesteśmy razem i wzmacniamy naszą więź świadomi, że tak właśnie z dysleksją damy sobie radę!
Od bieżącego roku szkolnego mamy nowy, autorski projekt szkolnego baneru, który w Europejskim Tygodniu Świadomości Dysleksji zawieszamy na zewnętrznej ścianie głównego budynku szkoły od strony ulicy oraz w głównym holu szkoły. 

Mogę. Umiem. Potrafię.

Jak każdego roku do lokalnego portalu internetowego trafił artykuł o szkolnych obchodach ETŚD,  umieściliśmy go też na szkolnej stronie internetowej. (patrz. Aktualności z października 2015 roku - uzupełnia go lista laureatów konkursów, które zorganizowano w ramach ETŚD` 2015, a rozstrzygnięto po 23 października.

Relacja z Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji na portalu regionalnym chojnice.com

Działania "Szkoły przyjaznej uczniom z dysleksją" 2014/2015

- podejmowane przedsięwzięcia - Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych, Szkolny Dzień Tolerancji
- osiągnięcia uczniów - konkurs czytelniczy, laureaci "Wyspy Zagadek" wyjeżdżają do Szwecji
- Dzień z wychowawcą, 25 czerwca 2015 r. Dzieci z klasy III c pod opieką wychowawczyń Marioli Werry i Katarzyny Szczepańskiej bawiły się w Parku Rozrywki "Honolulu" w galerii "Brama Pomorza". Organizatorem niecodziennego wypadu było Towarzystwao Przyjaciół Dzieci. Sponsorami "Brama Pomorza", Firma pana Stanisława Zycha, która zapewniła przewóz dzieci limuzynami i londyńskimi, stylowymi taksówkami. Zabawa była super! Z takich samych atrakcji w sali zabaw Honolulu skorzystali również uczniowie ze świetlicy popołudniowej. One również bardzo dziękują przyjaznym dzieciom sponsorom (relacja portalu Chojnice.com z 18 czerwca oraz 25 czerwca 2015) fotoreportaż

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji` 2014 Nie dać się dysleksji! 6-12 października 2014 r.

„Nie dam się dysleksji!" to hasło tegorocznych obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji. W tym roku przypadł on w dniach 6 -12 października 2014 roku i w Szkole Podstawowej nr 3 w Chojnicach stał się tygodniem przeglądu dobrych praktyk w dydaktycznej pracy z dziećmi, które w swojej karierze szkolnej zmagają się z problemami czytania, pisania, tworzenia tekstów, poprawną kaligrafią, zapamiętywaniem  i organizacją własnej pracy. Jest ich w placówce niemało, symptomy te dotykają około 1/3 uczniów w szkole. Wczesna diagnoza problemów szkolnych pozwala jednak  na szybką reakcję w pracy z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych i wprowadzanie potrzebnych działań. Ważne jest też motywowanie uczniów i rozwijanie ich naturalnych zainteresowań.

W Europejskim Tygodniu Świadomości Dysleksji pokazano, że można działać sprawnie, twórczo pomagając uczniom na każdym etapie edukacyjnym. Wychowawcy dzieci młodszych, nauczyciele poloniści, matematycy, nauczyciele przyrody, j. angielskiego, przedmiotów artystycznych, pedagodzy, terapeuci, psycholog, logopeda, bibliotekarz, katecheci oraz nauczyciele wychowania fizycznego zwarli szeregi i udowodnili, że praktyka pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi oraz wypracowane przez nich sposoby absorbowania uwagi uczniów są ciekawymi propozycjami. Uczniowie pokazali, że potrafią działać  twórczo, aktywnie i efektywnie. Skupiali się na wykonywaniu ćwiczeń grafomotorycznych, malowali paluszkami, układali łamigłówki, słowniczki w jęz. angielskim, uczyli się piosenek z pokazem ruchowym, wykonywali papierozwierzaki, w  zabawie rozwijali logiczne myślenie, poprawną wymowę, korzystali z dyktand graficznych, audiobooków, multimediów. Był to tydzień obfitujący w kreatywne rozwiązania wspierające dzieci z dysleksją rozwojową. Najważniejsze, że dorobek tygodnia po raz kolejny urozmaicił i wzbogacił praktykę pracy dydaktycznej nauczycieli, by sprawnie, spójnie, razem móc pomagać. Dni ogłoszone w Europie Tygodniem Świadomości Dysleksji trwają tu bowiem cały rok szkolny, nauczyciele zrzeszeni w działającym przy SP nr 3 Oddziale Terenowym nr 61 Polskiego Towarzystwa Dysleksji pracują z  dziećmi każdego powszedniego dnia troszcząc się o nie, dbając o ich kondycję i zapał w przełamywaniu trudności edukacyjnych! Wszystko po to, by nie dać się dysleksji!