Standardy ochrony małoletnich zwane dalej „Standardami”
Standardy udostępnia się na stronie internetowej Szkoły w wersji zupełnej i skróconej.
§ 1
Dobra relacja pedagogiczna między nauczycielem a uczniem powinna być oparta na akceptacji, uznaniu (docenianiu) i życzliwości.
Do elementów takiej relacji należą m.in.:
-
okazywanie żywego zainteresowania sprawami uczniów
-
okazywanie szacunku uczniom
-
chwalenie uczniów
-
pozytywna krytyka – (bez ośmieszania i zawstydzania)
-
wspieranie uczniów
-
rozwiązywanie konfliktów.
§ 2
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami Szkoły, w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnim a personelem Szkoły.
1. Pracownicy Szkoły:
-
działają dla dobra dziecka i w jego najlepiej pojętym interesie;
-
traktują dziecko z poszanowaniem jego godności i potrzeb;
-
wszelkie działania podejmują w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji;
-
działają w sposób otwarty i przejrzysty, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania/postępowania;
-
informują dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć i oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy;
-
w komunikacji z dziećmi zachowują cierpliwość i szacunek dla dziecka;
-
uważnie słuchają dzieci i udzielają im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
Zachowania niedozwolone wobec małoletnich:
-
Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
-
Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych osób.
-
Nie wolno w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
-
Nie wolno dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
-
Nie wolno ujawniać informacji o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej dotyczących dziecka osobom nieuprawnionym, w tym wobec innych dzieci.
-
Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
-
Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Dotyczy to używania wulgarnych słów, nieprzyzwoitych gestów i żartów, czynienia obraźliwych uwag.
-
Nie wolno faworyzować dziecka.
-
Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji mogących sugerować relacje romantyczne lub seksualne ani składać dziecku propozycji o nieodpowiednim charakterze.
-
Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunku dzieci bez zgody rodziców/opiekunów prawnych.
-
Nie wolno proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani substancji działających podobnie do alkoholu, jak również używać ich w obecności dzieci.
-
Nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka ani rodziców/opiekunów dziecka.
-
Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub/i rodziców/opiekunów dziecka.
-
Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie prywatnych zależności, prowadzących do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
-
Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
-
Podczas wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku.
§ 3
Zasady postępowania w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
-
Każdy pracownik Szkoły, który otrzyma informację o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego jest zobowiązany do niezwłocznego poinformowania dyrektora Szkoły.
-
Wszystkie zauważone ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, należy niezwłocznie zgłosić dyrektorowi Szkoły.
-
Dyrektor Szkoły, po rozpoznaniu sprawy podejmuje decyzję o tym czy podejmuje interwencję osobiście czy przekazuje ją do powołanego przez siebie zespołu
-
Decyzja o rozmowie z dzieckiem, w stosunku do którego istnieje uzasadnione podejrzenie jego krzywdzenia i o podjęciu procedury podejmowania interwencji, podejmowana jest przez zespół powołany przez dyrektora.
§ 4
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty”
-
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego następuje w przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia dziecka.
-
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego do organów ścigania i / lub sądu opiekuńczego składa dyrektor Szkoły.
-
Procedura „Niebieskiej Karty” jest wszczynana w przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia dziecka,
§ 5
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
Zabronione jest dręczenie lub prześladowanie szkolne, tj. wielokrotna przemoc psychiczna (np. obrażanie, wyśmiewanie, plotki, wykluczanie, odtrącanie), werbalna, relacyjna, materialna, cyfrowa (cyberbullying), seksualna, fizyczna, groźna przemoc fizyczna, wymuszanie.
Zachowania niedozwolone:
W relacjach rówieśniczych jest zabroniona agresja słowna: ubliżanie, dokuczanie, zastraszanie, wyśmiewanie, grożenie, obrzucanie wyzwiskami, uszczypliwości, kpiny, ośmieszanie.
Zabroniona jest agresja fizyczna, podczas której dochodzi do kontaktu fizycznego pod postacią popychania, bicia, kopania, plucia, zadawania ran, podcinania, kradzieży pieniędzy lub przedmiotów, zamykania, niszczenia własności, zabierania rzeczy lub pieniędzy przy użyciu siły lub groźby jej użycia. Formą przemocy bez użycia słów i kontaktu fizycznego są wrogie gesty, miny, izolowanie, manipulowanie związkami.
Zabroniona jest także cyberprzemoc (przemoc cyfrowa), tj. przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (przede wszystkim Internetu i telefonii komórkowej), tj. nękanie, straszenie, szantażowanie z wykorzystaniem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów w sieci oraz podszywanie się pod kogoś wbrew jego woli.
Zabronione jest noszenie i używanie niebezpiecznych narzędzi.
§ 6
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie
-
Podstawowe formy zjawiska cyberprzemocy to: nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.
-
W każdej sytuacji w trakcie ustalania okoliczności trzeba ustalić charakter zdarzenia (rozmiar i rangę szkody, jednorazowość/powtarzalność).
-
Realizując procedurę należy unikać działań , które mogłyby wtórnie stygmatyzować ofiarę lub sprawcę, np.: wywoływania ucznia z lekcji, konfrontowania ofiary i sprawcy.
-
Trzeba dokonać oceny, czy zdarzenie wyczerpuje znamiona cyberprzemocy, czy jest np. niezbyt udanym żartem.
-
Należy zabezpieczyć wszystkie dowody związane z aktem cyberprzemocy (wydruk, zrzut ekranu, zapis strony).
-
Gdy sprawca cyberprzemocy jest znany i jest on uczniem Szkoły, pedagog szkolny powinien przeprowadzić z nim rozmowę o jego zachowaniu.
-
W pierwszej kolejności należy udzielić wsparcia ofierze. Musi się ona czuć bezpieczna i zaopiekowana przez dorosłych.
-
Podczas rozmowy z uczniem zgłaszającym, że jest on ofiarą cyberprzemocy, należy zapewnić go, że nie jest winny zaistniałej sytuacji oraz że nikt nie ma prawa zachowywać się w ten sposób wobec niego, a także podkreślić , że dobrze zrobił ujawniając sytuację.
-
Należy ucznia poinformować, że Szkoła nie toleruje przemocy i że zostaną podjęte odpowiednie procedury interwencyjne. Należy poinformować ucznia o krokach, jakie może podjąć Szkoła i sposobach, w jaki może zapewnić mu bezpieczeństwo.
-
Należy pomóc ofierze (rodzicom ofiary) w zabezpieczeniu dowodów, zerwaniu kontaktu ze sprawcą, zadbaniu o podstawowe zasady bezpieczeństwa on-line.
-
Pomoc ofierze nie może kończyć się w momencie zakończenia procedury. Należy nadal monitorować sytuację.
-
W działania wobec ofiary należy także włączyć rodziców/opiekunów ofiary – trzeba na bieżąco ich informować o sytuacji, pamiętając przy tym o podmiotowym traktowaniu dziecka .
-
Należy zadbać o bezpieczeństwo świadków zdarzenia, zwłaszcza, jeśli byli oni osobami ujawniającymi cyberprzemoc.
-
Samo wystąpienie zjawiska cyberprzemocy nie jest jednoznaczne z koniecznością zaangażowania Policji i sądu rodzinnego – działania wychowawcy powinny umożliwiać rozwiązanie sytuacji problemowej na poziomie pracy wychowawczej.
-
Szkoła powiadomi odpowiednie służby (np. Policję, sąd rodzinny), gdy wykorzysta wszystkie dostępne jej środki wychowawcze (rozmowa z rodzicami, zastosowanie konsekwencji określonych w Statucie, interwencja pedagogiczno-psychologiczna), a ich zastosowanie nie przynosi pożądanych rezultatów (np. nie ma zmian postawy ucznia).
-
O sytuacjach, w których zostało naruszone prawo powiadamiana jest Policja.
-
Za zgłoszenie naruszenia prawa odpowiada dyrektor Szkoły.
Kwestionariusz diagnostyczny Symptomy wskazujące na przemoc/zaniedbanie:
Lp. |
Symptom |
Występowanie – wstaw znak X, jeśli dany symptom został zauważony |
1. |
Nieadekwatne ubranie (do pory roku lub pogody) |
|
2. |
Niedowaga, niedożywienie, zmęczenie, podkrążone oczy |
|
3. |
Brudna odzież |
|
4. |
Brudne ciało |
|
5. |
Nieprzyjemny zapach/ Insekty |
|
6. |
Brak podręczników i przyborów szkolnych |
|
7. |
Kradzieże (jedzenia, przedmiotów) |
|
8. |
Przebywanie poza domem w późnych godzinach |
|
9. |
Bardzo częste przebywanie poza domem niezależnie od pory roku |
|
10. |
Ma dorosłych „kolegów” |
|
11. |
Nie ma kolegów wśród rówieśników |
|
12. |
Z trudem nawiązuje relacje |
|
13. |
Izoluje się od rówieśników |
|
14. |
Bije się po twarzy/głowie lub wyrywa sobie włosy |
|
15. |
Często ma ślady zadrapań, siniaków |
|
16. |
Często odnosi obrażenia (skręcenia, złamania, stłuczenia) |
|
17. |
Bije innych |
|
18. |
Zawiera przyjaźnie, potem reaguje wrogością |
|
19. |
Gwałtownie uchyla się przed dotykiem |
|
20. |
Moczy się |
|
21. |
Boi się przebywać w zamkniętych pomieszczeniach |
|
22. |
Boi się ciemności |
|
23. |
Unika zajęć wychowania fizycznego |
|
24. |
Nie bierze udziału w wycieczkach |
|
25. |
Angażuje się w zachowania destrukcyjne skierowane przeciwko sobie, przedmiotom lub zwierzętom |
|
26. |
Miewa nagłe zmiany nastroju (od euforii do agresji) |
|
27. |
Prezentuje natrętne, narzucające się zachowania |
|
28. |
Nie odwzajemnia emocji |
|
29. |
Odrzuca próby nawiązania bliskości |
|
30. |
Ma wybuchy wściekłości |
|
31. |
Nadmiernie skraca dystans fizyczny |
|
32. |
Demonstruje zachowania seksualne |
|
33. |
Nie docenia własnych osiągnięć |
|
34. |
Ma koszmary senne |
|
35. |
Ma problemy szkolne |
|
36. |
Inne: |
|
Uwaga: Wymienione zachowania należy analizować biorąc pod uwagę całość informacji o rodzinie. Pojedynczych zachowań z listy nie można traktować jako jednoznacznie wskazujących na przemoc lub zaniedbanie.