Dla rodziców

| Opublikowane w: Aktualności, Ogłoszenia
Dla rodziców

JAK ZORGANIZOWAĆ DZIECIOM WARUNKI DO NAUKI W DOMU.

W sytuacji, jakiej dzisiaj przyszło pracować polskiej szkole wszyscy dorośli musimy stanąć na wysokości zadania. My nauczyciele mamy obowiązek wesprzeć rodzica, który mierzy się również z nowa sytuacją. Dlatego proponujemy Państwu kilka wskazówek, jak zorganizować prace dziecka w domu, żeby nauczanie Waszych dzieci przebiegało w sposób jak najbardziej sprzyjający dla ich rozwoju.

Ponieważ nie chcemy Państwa zanudzać, postaramy się w sposób przejrzysty i jak najbardziej prosty udzielić paru wskazówek:

  1. Warto dać dzieciom możliwość wyboru i sięgnięcia po to, co je interesuje;
  2. Zachęcić dziecko do poćwiczenia tego co dziecko może ćwiczyć samodzielnie;
  3. Starajcie się Państwo aby forma nauki, którą proponujecie była atrakcyjna dla waszego dziecka np. matematyka na platformie online może okazać się całkiem fajna i łatwa. Z tego co wiemy, nasi nauczyciele przesłali Państwu propozycje skorzystania z Internetu; Może się okazać, że taka chwilowa edukacja domowa pozwoli dzieciom odkryć nowe obszary zainteresowań, albo zobaczyć, że taka nauka może być atrakcyjna.
  4. Dobrze by było ustalić domowy plan lekcji, co uporządkowałby działania waszych dzieci; Ważne, żeby dzieci miały możliwość zdecydować jak on będzie wyglądał – pilnujcie tyko, żeby wszystkie przedmioty miały swoje miejsce w planie samodzielnej nauki Waszych pociech;
  5. Bardzo ważne abyście Państwo nie wchodzili w role nauczyciela, a przewodnika we wspólnym poszukiwaniu ciekawych źródeł wiedzy;
  6. Zaplanujcie czas, włączcie dzieci w ten proces kryzysowego zarządzania domem, to też je czegoś nauczy. Zadbajcie o czas wolny od nauki dla waszych dzieci i dbajcie o to żeby dzieci tego przestrzegali.
  7. Niezmiernie ważna jest motywacja dziecka do nauki. I tutaj w zależności od cech charakteru waszych pociech, możecie zadziałać zaciekawieniem i zainteresowaniem tematem, pochwałą, zachęta nawet konkretną nagrodą, która jeśli obiecana musi być dotrzymana np. wspólne zrobienie deseru, obejrzenie ciekawego filmu, czy gra rodzinna. Coś co daje radość i satysfakcje dziecku.  Jeśli uczeń jest odpowiednio zmotywowany, to wykazuje się koncentracją na  wykonywaniu zadań ( wykonuje zadania, robi notatki, zapamiętuje ), stara się aktywnie uczyć. Gdy to robi, to połowę pracy ma już za sobą. Później tylko przypomnieć sobie to, o czym czytał, słuchał, uzupełnić zdobytą wiedzę o wiadomości z innych źródeł.
  8. Postarajcie się Państwo zorganizować dziecku miejsce do nauki, gdzie będzie mógł przechowuje zeszyty, książki, przybory szkolne. Trzeba dopasować stół lub biurko i krzesło do wzrostu. Bardzo ważne jest prawidłowe oświetlenie miejsca pracy, aby zapewnić wygodę oraz dla ograniczenia możliwości rozwoju schorzeń kręgosłupa, wzroku spowodowanych nieodpowiednimi nawykami siedzenia, czytania czy pisania.
  9. Na poziom nauki wpływa też cisza podczas niej( ewentualnie możliwe jest słuchanie nie za głośnej muzyki- dla tych, którym trudno się skupić w ciszy).

10.   Najlepiej jest uczyć się w godzinach  9-12. Wieczorem dziecko może być już zbyt zmęczone i  czas ten powinien być przeznaczony  na  indywidualne uzdolnienia i zainteresowania. Tutaj fajnie gdyby pojawiły się zabawy, gry wraz z rodzicami i rodzeństwem.

11.  Zaleca się , by czas pracy czy przyjemności nie  przekraczał jednorazowo trzech godzin, gdyż powoduje to osłabienie wydajności pracy, koncentracji i uwagi, czasem nawet zaburzenia widzenia i ogólne osłabienie.

12.  Przerwy w nauce czy domowej zabawie  najlepiej spędzać na świeżym powietrzu, w tej sytuacji chociaż na balkonie tak, by uczeń jak najlepiej odpoczął i zrelaksował się -tu wykluczamy siedzenie przed komputerem!!!!!!!!

13.  Podstawą pozytywnych wyników w nauce jest systematyczność. Należy też umieć tak rozplanować dzieciom zajęcia, by te łatwiejsze przeplatały się z trudniejszymi, po to by nie przemęczać organizmu.

14.   Uczniowie obecnie w większości jako tzw. inne źródło traktują Internet. Jeśli nie robią tego bezmyślnie, to bardzo dobrze.

15.  Proszę dopilnować aby dzieci korzystały w nauce z pomocy  słowników, encyklopedii, opracowania innych autorów na dany temat czy nawet obejrzenie jakiegoś popularno-naukowego programu w telewizji czy przeczytanie artykułu w gazecie ( nigdy nie wiadomo, kiedy ta wiedza się przyda, a na pewno kiedyś się przyda).

16.  Ponadto niech nauka sprawia im przyjemność i daje radość, dlatego prosimy rodziców o pokłady cierpliwości, zrozumienia i życzliwości. Nie wprowadzajcie nerwowej atmosfery do nauki w domu. Zwracajcie się o pomoc do nauczycieli naszej szkoły. Proście o wsparcie i pytajcie. Nie musicie wszystkiego wiedzieć i umieć,  ale postarajcie się wesprzeć swoje dzieci, motywując je do nauki poprzez pochwały i wsparcie.

 

Pedagodzy i psycholog SP 3