JAK ZORGANIZOWAĆ DZIECIOM WARUNKI DO NAUKI W DOMU.
W sytuacji, jakiej dzisiaj przyszło pracować polskiej szkole wszyscy dorośli musimy stanąć na wysokości zadania. My nauczyciele mamy obowiązek wesprzeć rodzica, który mierzy się również z nowa sytuacją. Dlatego proponujemy Państwu kilka wskazówek, jak zorganizować prace dziecka w domu, żeby nauczanie Waszych dzieci przebiegało w sposób jak najbardziej sprzyjający dla ich rozwoju.
Ponieważ nie chcemy Państwa zanudzać, postaramy się w sposób przejrzysty i jak najbardziej prosty udzielić paru wskazówek:
- Warto dać dzieciom możliwość wyboru i sięgnięcia po to, co je interesuje;
- Zachęcić dziecko do poćwiczenia tego co dziecko może ćwiczyć samodzielnie;
- Starajcie się Państwo aby forma nauki, którą proponujecie była atrakcyjna dla waszego dziecka np. matematyka na platformie online może okazać się całkiem fajna i łatwa. Z tego co wiemy, nasi nauczyciele przesłali Państwu propozycje skorzystania z Internetu; Może się okazać, że taka chwilowa edukacja domowa pozwoli dzieciom odkryć nowe obszary zainteresowań, albo zobaczyć, że taka nauka może być atrakcyjna.
- Dobrze by było ustalić domowy plan lekcji, co uporządkowałby działania waszych dzieci; Ważne, żeby dzieci miały możliwość zdecydować jak on będzie wyglądał – pilnujcie tyko, żeby wszystkie przedmioty miały swoje miejsce w planie samodzielnej nauki Waszych pociech;
- Bardzo ważne abyście Państwo nie wchodzili w role nauczyciela, a przewodnika we wspólnym poszukiwaniu ciekawych źródeł wiedzy;
- Zaplanujcie czas, włączcie dzieci w ten proces kryzysowego zarządzania domem, to też je czegoś nauczy. Zadbajcie o czas wolny od nauki dla waszych dzieci i dbajcie o to żeby dzieci tego przestrzegali.
- Niezmiernie ważna jest motywacja dziecka do nauki. I tutaj w zależności od cech charakteru waszych pociech, możecie zadziałać zaciekawieniem i zainteresowaniem tematem, pochwałą, zachęta nawet konkretną nagrodą, która jeśli obiecana musi być dotrzymana np. wspólne zrobienie deseru, obejrzenie ciekawego filmu, czy gra rodzinna. Coś co daje radość i satysfakcje dziecku. Jeśli uczeń jest odpowiednio zmotywowany, to wykazuje się koncentracją na wykonywaniu zadań ( wykonuje zadania, robi notatki, zapamiętuje ), stara się aktywnie uczyć. Gdy to robi, to połowę pracy ma już za sobą. Później tylko przypomnieć sobie to, o czym czytał, słuchał, uzupełnić zdobytą wiedzę o wiadomości z innych źródeł.
- Postarajcie się Państwo zorganizować dziecku miejsce do nauki, gdzie będzie mógł przechowuje zeszyty, książki, przybory szkolne. Trzeba dopasować stół lub biurko i krzesło do wzrostu. Bardzo ważne jest prawidłowe oświetlenie miejsca pracy, aby zapewnić wygodę oraz dla ograniczenia możliwości rozwoju schorzeń kręgosłupa, wzroku spowodowanych nieodpowiednimi nawykami siedzenia, czytania czy pisania.
- Na poziom nauki wpływa też cisza podczas niej( ewentualnie możliwe jest słuchanie nie za głośnej muzyki- dla tych, którym trudno się skupić w ciszy).
10. Najlepiej jest uczyć się w godzinach 9-12. Wieczorem dziecko może być już zbyt zmęczone i czas ten powinien być przeznaczony na indywidualne uzdolnienia i zainteresowania. Tutaj fajnie gdyby pojawiły się zabawy, gry wraz z rodzicami i rodzeństwem.
11. Zaleca się , by czas pracy czy przyjemności nie przekraczał jednorazowo trzech godzin, gdyż powoduje to osłabienie wydajności pracy, koncentracji i uwagi, czasem nawet zaburzenia widzenia i ogólne osłabienie.
12. Przerwy w nauce czy domowej zabawie najlepiej spędzać na świeżym powietrzu, w tej sytuacji chociaż na balkonie tak, by uczeń jak najlepiej odpoczął i zrelaksował się -tu wykluczamy siedzenie przed komputerem!!!!!!!!
13. Podstawą pozytywnych wyników w nauce jest systematyczność. Należy też umieć tak rozplanować dzieciom zajęcia, by te łatwiejsze przeplatały się z trudniejszymi, po to by nie przemęczać organizmu.
14. Uczniowie obecnie w większości jako tzw. inne źródło traktują Internet. Jeśli nie robią tego bezmyślnie, to bardzo dobrze.
15. Proszę dopilnować aby dzieci korzystały w nauce z pomocy słowników, encyklopedii, opracowania innych autorów na dany temat czy nawet obejrzenie jakiegoś popularno-naukowego programu w telewizji czy przeczytanie artykułu w gazecie ( nigdy nie wiadomo, kiedy ta wiedza się przyda, a na pewno kiedyś się przyda).
16. Ponadto niech nauka sprawia im przyjemność i daje radość, dlatego prosimy rodziców o pokłady cierpliwości, zrozumienia i życzliwości. Nie wprowadzajcie nerwowej atmosfery do nauki w domu. Zwracajcie się o pomoc do nauczycieli naszej szkoły. Proście o wsparcie i pytajcie. Nie musicie wszystkiego wiedzieć i umieć, ale postarajcie się wesprzeć swoje dzieci, motywując je do nauki poprzez pochwały i wsparcie.
Pedagodzy i psycholog SP 3